دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

افتتاح نخستین «مدرسه- بیمارستان» در کشور افتتاح نخستین «مدرسه- بیمارستان» در کشور

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۷/۱۸ | 

به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
این مدرسه با حضور معاون اجتماعی وزارت بهداشت رسما افتتاح شد تا میزبان کودکان بیمار محصل باشد؛ فضایی که اگرچه بزرگ نیست اما آرزوها را به بار می‌نشاند.

به گزارش پایگاه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: این مدرسه- بیمارستان که نخستین نمونه داخلی است، دارای سیستم آموزشی منحصر به فردی است که با توجه به شرایط جسمی و روحی هر کودک بیمار، آموزش لازم را برای او درنظر می‌گیرد. معتقدیم آموزش هیچ‌وقت نباید تعطیل شود، حتی در بیمارستان، به همین دلیل خدمات این مدرسه- بیمارستان از صبح تا شب ادامه دارد و تماما رایگان است و این نوید را به خانواده‌های کودکان بستری شده در بیمارستان می‌دهد که بچه‌ها با آمدن بیماری، از تحصیل محروم نمی‌شوند و فقر تحصیلی پیدا نخواهند کرد.

دکتر ایازی در ادامه افزود: در پی بازدید وزیر پیشین آموزش و پرورش از بیمارستان دکتر شیخ مشهد و بازدید از شرایط آموزشی فراهم شده از سوی تشکل‌های غیردولتی برای کودکان درگیر بیماری، با اصرار ایشان، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در روز آخر دولت یازدهم به امضا رسید که در آن وزارتخانه‌ها موظف به فراهم‌سازی شرایط آموزش برای کودکان و نوجوانان دچار بیماری شدند. همچنین هدفی که ساخت مدرسه – بیمارستان دنبال می‌کند ایجاد فضای آموزشی برای کودکان بیمار بستری در بیمارستان و پیشگیری از محرومیت‌های تحصیلی آنها طی دوره درمان است.همچنین این مجموعه از طریق برنامه‌های آموزشی کمک زیادی به روحیه‌بخشی به‌ خود کودک بیمار و خانواده‌هایشان می‌کند.

ایازی در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم، گفت: سالیانه ۹۰ هزارمبتلا به سرطان داریم که ۴ هزار و ۳۰۰ نفر از آنها کودکان و دانش‌آموزان هستند. به همین سبب چنین نیازی در مراکز درمانی احساس می‌شد. همچنین مقرر شد با هماهنگی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش، تفاهم‌نامه‌ای میان خیران مدرسه‌ساز و خیران سلامت برای راه‌اندازی و ایجاد مدرسه و فضاهای آموزشی ویژه کودکان در تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کودکان تهیه و امضا شود.

در ادامه مدیرعامل مؤسسه آینده سازان توسعه مهرآیین نیز درباره این مدارس می‌گوید: این فضا با نیمکت‌های کوچک، کمد و قفسه‌ای پر از کتاب و اسباب بازی و فضایی شاد انتظار کودکانی را می‌کشد که در بیمارستان علی اصغر بستری هستند. البته یک کتابخانه مجهز هم در این بیمارستان برای کودکان تدارک دیده شده است. همچنین به این دلیل که کار مدرسه- بیمارستان کاملا غیردولتی و با کمک خیرین راه‌اندازی شده است، معلمان همگی داوطلب هستند. ملاک گزینش معلمان هم این است که پیش از این کار آموزش انجام داده و معلم بوده باشند.

فاطمه عبدالعلی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که برای تحصیل کودکان بیمار در مدرسه – بیمارستان وجود دارد، موقتی بودن حضور آنها در بیمارستان است و این‌که بچه‌ها در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند. به همین دلیل، برنامه‌ریزی برای تدریس به این کودکان اهمیت زیادی دارد. به این منظور، فردی از طرف مدرسه – بیمارستان مسئول است که هر روز صبح آمار بستری و ترخیص بچه‌ها را به روز کند. به این ترتیب اولیای مدرسه هر روز می‌دانند که چه تعداد کودک در چه سن و سالی و با چه بیماری‌هایی و در چه بخش‌هایی در بیمارستان حضور دارند. بعد از جمع‌آوری این اطلاعات، نیروی مدرسه به داخل اتاق‌ها می‌رود و با افرادی که جدیدا بستری شده‌اند، صحبت می‌کند. مدرسه را معرفی می‌کند و اگر تمایل داشتند که در برنامه‌های آموزشی شرکت کنند، آدرس و شماره تلفن مدرسه‌شان را از آنها می‌گیرد. بعد از آن از طرف مدرسه – بیمارستان، با مدرسه کودک تماس گرفته می‌شود تا از اوضاع تحصیلی او اطلاعاتی کسب کنند و به آنها اعلام کنند که دانش‌آموزان در بیمارستان تحت تعلیم معلم هستند. با این شیوه، از معلم فرد راهنمایی می‌خواهند که از کجا تا کجا درس بدهند تا کودک بیمار از درس عقب نیفتد. اتفاق خوب دیگری که دراین بین افتاده این است که وزارت آموزش و پرورش با این مدرسه – بیمارستان همکاری لازم را در زمینه برگزاری آزمون‌های ارزشیابی خواهند داشت. به این معنی که اگر کودک در زمان امتحانات در بیمارستان بستری باشد، از طرف آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون به بیمارستان می‌آیند تا کودک از امتحان هم محروم نشود.

مفهوم مدرسه-بیمارستان مفهوم جدیدی است. خیلی‌ها هستند که هنوز چیزی درباره آن نمی‌دانند و بعضی‌ها هم که آشنایی دارند، به‌دلیل عدم‌فرهنگ‌سازی صحیح، لزومی به تاسیس آن نمی‌بینند. به همین دلیل است که خیرین، هزینه‌های زیادی را برای کارهای خیر دیگر، مثل درمان یا فقر مالی اختصاص می‌دهند اما از مسئله آموزش غافل می‌شوند.

فاطمه عبدالعلی می‌گوید: مهم‌ترین مشکلی که ما در احداث مدرسه – بیمارستان و ادامه کار با آن سر و کار داریم، بحث منابع مالی محدود است. افراد خیر باید بدانند که آموزش اگر مهم‌تر از درمان نباشد به همان اندازه اهمیت دارد چرا که بالاخره کودکان بیمار از بیمارستان مرخص می‌شوند و به زندگی عادی برمی‌گردند و نباید به‌خاطر بیماری‌شان از درسشان عقب بیفتند.

امیدواریم با افتتاح نخستین شعبه، این آشنایی برای افراد مختلف ایجاد شود تا همه به اهمیت آموزش کودکان بیمار پی ببرند.

مشاهده خبر در پایگاه اطلاع رسانی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت



کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 127 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر